Begeleiding bij burn-out

Heb jij een burn-out?

Je leest er veel over tegenwoordig: mensen die ‘burn-out’ zijn, of er tegenaan zitten. Hoe komt dat en hoe weet je of jij hier ook last van hebt?

Hoe ontstaat burn-out en wat is het precies?

Veel mensen weten wel dat burn-out kan ontstaan wanneer je langdurig stress ervaart. Bijvoorbeeld door overbelasting, verdriet of andere moeilijkheden in je leven die langere tijd blijven bestaan. Maar minder bekend is, dat hierdoor onze hormoonbalans echt verstoord wordt. Cortisol, normaal door je lichaam aangemaakt om tijdelijk te kunnen pieken, blijft te hoog. Het zakt niet meer naar een normaal ontspannen niveau.
Dit geeft allerlei klachten zoals een gevoel van onrust, concentratieproblemen, vergeetachtigheid, besluiteloosheid, slaapproblemen, meer fouten maken, lusteloosheid, emotionaliteit, etc. Het lukt niet meer om te ontspannen en mondt uiteindelijk uit in een gevoel van totale uitputting. 

Hoe weet je of jij hier last van hebt?

Herken je bovenstaande klachten en heb je deze klachten langer dan zes maanden, dan is het goed mogelijk dat je een burn-out hebt. Soms komen er nog andere klachten bij zoals angsten (niet meer de staat op durven, drukke winkels vermijden), paniekaanvallen, hyperventilatie of depressie. 

Ga naar de huisarts voor een goede diagnose.

Twee vragen

Om de burn-outklachten goed aan te kunnen pakken, gaan we naar meerdere zaken kijken. Daarbij zijn twee vragen belangrijk: hoe komt het dat jouw klachten ontstaan zijn en hoe kunnen we zorgen voor herstel?

Oorzaken en aanpak

Hoe zijn jouw klachten ontstaan?

Soms zijn omstandigheden lastig, bijvoorbeeld op je werk. Daarbij is de vraag: hoe ga jij hiermee om? Wat kun je oplossen? Kun je loslaten waar je geen invloed op hebt? Hoe kijk je tegen de situatie aan, heb je daarbij bepaalde overtuigingen?

Hoe denk je, wat voel je, wat doe je?

Jouw eerste stap is zelfreflectie, een belangrijk onderdeel van de coaching. Zo krijg je inzicht in welke belemmerende overtuigingen mede verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van de burn-outklachten. Overtuigingen hebben namelijk een sterke invloed op jouw gevoel over een situatie. Daarnaast kijken we naar je gedrag. Is het handig wat je doet? Wat zijn alternatieven? Waar nodig help ik je met het aanleren van nieuw gedrag. 

Bewegen en naar buiten!

Tijdens bewegen komen er hormonen vrij zoals endorfine, norepinefrine, dopamine en serotonine. Deze hormonen worden ook wel gelukshormonen genoemd. Bewegen en dan liefst in de buitenlucht zorgt voor een verbetering van de werking van je hormoonsysteem en dus van je stemming en energie.

Wat kun je van mij verwachten

Wanneer je voor coaching bij mij komt, kijken we samen wat goed bij je past. We besteden veel aandacht aan jouw verhaal en gaan aan de slag met patronen die belemmerend werken. Daarnaast gaan we naar buiten, voor een stevige wandeling of een korte meditatie in de buitenlucht.

Wat je bij mij kunt vinden is begrip en een luisterend oor zonder vooroordelen. Ik houd je een spiegel voor, je krijgt oefeningen en soms huiswerk. Door inzicht en verandering zorgen we voor herstel van die balans.